Când vine vorba de urgențe medicale, am putea pune că românii sunt împărțiți în 3 mari categorii. Cei care nu se duc niciodată sau prea târziu la doctor, cei care se duc regulat și cei care aglomerează nejustificat Unitățile de Primiri Urgențe din motive bizare.
Șeful Unității de Primiri Urgențe (UPU) de la Spitalul Județean Suceava a dezvăluit că printre pacienții care ajung în fiecare zi la Urgențe se numără și cei cu motive inedite, precum visele urâte sau senzații bizare, fapt care consumă timp și resurse medicale.
Dr. Liviu Cîrlan, șeful UPU Suceava, a subliniat că aproximativ 80 dintre cei 270 de pacienți care se prezintă zilnic la Urgențe nu au cazuri de urgență reale. Printre exemplele de cazuri bizare, acesta a menționat un pacient care s-a prezentat la spital pentru că a avut un vis urât și altul căruia i s-a ridicat părul de pe abdomen în timp ce se uita la televizor.
Potrivit medicului, mulți dintre pacienții care ajung la Urgențe sunt tineri care, după ce simt anumite senzații neobișnuite, caută imediat pe internet simptomele respective și se panichează citind despre boli grave.
Dr. Cîrlan a adăugat că astfel de cazuri bizare reprezintă o provocare pentru personalul medical și ocupă timp valoros, timp care ar putea fi folosit pentru pacienții cu adevărat în nevoie de îngrijire de urgență.
„La un moment dat, aveam pe paturi în UPU patru tineri pregătiți pentru consult. Toți butonau telefoanele. Am întrebat care e urgența? Unul spunea că îi amorțește o mână, altul că i se pare că are înțepături în piept… Toți căutau pe net direct ”infarct”. Bineînțeles că infarctul poate să apară și la vârste tinere, dar nu era cazul aici. Zilnic, cel puțin o persoană se prezintă în UPU pentru că ”are senzația că”, a mai spus medicul-șef al UPU Suceava.
El a menționat că astfel de probleme ar putea fi rezolvate mai eficient la cabinetele medicilor de familie sau în centrele de permanență.
Totodată, medicul a explicat că aceste situații inedite se înregistrează în contextul în care UPU Suceava dispune de 11 medici pentru a acoperi solicitările 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Deoarece numărul medicilor este limitat, timpul de așteptare pentru consultații este mai lung, iar acest lucru poate duce la nemulțumiri din partea pacienților sau a aparținătorilor.
Purtătorul de cuvânt al SAJ Suceava, dr. Adriana Morari, a declarat că fenomenul solicitării ambulanței pe post de taxi s-a diminuat mult, mai ales de când SAJ a instituit serviciul de consultații la domiciliu pentru municipiul Suceava și localitățile arondate.
„Sunt apeluri aproape zilnice ale unor pacienți care vor vizita unui echipaj sau al unui doctor la domiciliu doar pentru a socializa, potrivit Știrileprotv.
Sunt și câțiva, aproximativ 10, care vor neapărat la spital. Sunt pacienți cronici, cu afecțiuni medicale care nu necesită consultație sau transport la spital, care au tulburări de comportament nediagnosticate sau netratate. Nu au aparținători cooperanți sau au o situație socială precară”, a spus dr. Morari.